niedziela, 24 czerwca 2012

gratin jabłkowe i słodko-wytrawne klimaty


Uwielbiam połączenie smaków słodkich i wytrawnych…jeżeli ser, to najchętniej z miodem lub konfiturą z pigwy, jeżeli sałatka to najczęściej przełamana słodko-kwasowym dressingiem, mięso jadam niezwykle rzadko, ale jeśli się decyduję to najbardziej mi odpowiadają zestawienia z delikatną nutką słodyczy. Kiedyś we francuskiej knajpie jadłam też obłędną solę na słodko, która zapadła nad podziw głęboko w mą pamięć… mój mąż delikatnie się wzdrygał, widząc jak celebruję każdy kęs ryby w budyniowo-pomarańczowym sosie… bez cienia wątpliwości była przepyszna !
Nigdy nie zapomnę kiedy po raz pierwszy za namową znajomego Francuza popiłam ser Roquefort białym słodkim winem Sauternes… do tej pory byłam przekonana, że żadne wino nie zniesie dominacji niebieskiego sera o tak złożonym bukiecie, a tu proszę – najbardziej udany mariaż świata! Roquefort podbija smak wina, razem stanowią nieprawdopodobny uzupełniający się, w pełni dograny duet. Sporo lat minęło od tej pamiętnej chwili, dziś już wiem, że słodko-słone sprawdzi się w niemal każdej sytuacji, będzie dobre tak na przystawkę jak na danie główne oraz na deser.
Warto wspomnieć tutaj, że mówiąc o słodkim nie mam na myśli dosłownej słodyczy białego cukru, lecz tę subtelną, wydobytą z owoców, aromatycznych miodów, dobrych win i własnoręcznie przygotowywanych przetworów.


Dzisiaj znów postanowiłam zabawić się konwencją dzięki czemu powstał polski odpowiednik francuskiego klasyka. Przedstawiam GRATIN JABŁKOWE, znakomite entre przed daniem głównym ale mogące również funkcjonować jako dodatek do dania głównego. Podczas gdy żar leje się z nieba mięsu nie musi wcale wtórować kartofel, jeżeli wybierzemy kaczkę, gęś indyka lub kurczaka (błagam, jeśli kurczak to nie z hodowli masowej!) fantastycznie zaprezentują się one w towarzystwie słodko-wytrawnej krajanki z jabłek. Podczas pieczenia słodycz jabłek jest podbijana dodatkowo, równoważy ją wówczas intensywny smak dobrej oliwy z oliwek, odrobina czosnku i nasz niezastąpiony majeranek. Aby danie stało się ze wszech miar fantastyczne dobrze jest zróżnicować jego fakturę, ja zastosowałam w tym celu kruszonkę z polskich orzechów i płatki parmezanu.



Gratin z jabłek wygląda arcypięknie na talerzu, zarówno przy akompaniamencie jak i w pojedynkę.


składniki:

kilogram czerwonych jabłek, o średniej twardości,
majeranek suszony,
oliwa z oliwek,
sól,
dwa ząbki czosnku,
orzechy włoskie 100 g,
garść orzechów laskowych,
parmezan,
rukola



Jak na gratin przystało zaczynamy od pokrojenia jabłek na cieniuteńkie plasterki, nie obieramy skórki, wszak przytrzyma nam ona plastry w całości i ubarwi całą prezentację. Foremkę smarujemy dobrej jakości oliwą z oliwek aromatyzowaną czosnkiem. W kolejnym kroku układamy dwie warstwy jabłkowych plasterków, solimy, majerankujemy i polewamy czosnkową oliwą, czynność tę powtarzamy kilkakrotnie. Po drugim piętrze jabłkowym, posypujemy całą powierzchnię odrobiną pokruszonych orzechów. Gdy jabłka się skończą przykrywamy krajankę konkretną warstwą kruszonki orzechowej. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 20 minut.
Aby zwieńczyć dzieło, gdy gratin chwilę odpocznie, posypujemy je wiórkami parmezanu i rukolą.


na przystawkę

na dodatek


na zdrowie!





5 komentarzy:

  1. W życiu nie czytałam tak apetycznego opisu! Z każdym postem Twoje słowa stają się coraz bardziej działające pobudzająco na ślinianki! Uwielbiam Cię czytać:)

    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie umiałam tego robić ale czytając to przysięgam - się czerwienię! dziękuję bardzo za miłe słowa, dodają skrzydeł. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowicie apetyczne zdjęcia. A przepis godny zapamiętania;)

    pozdrawiam serdecznie

    Malwinna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za przemiły komentarz. Dla lubiących słodko-wytrawne klimaty przepis z pewnością wart wypróbowania.;)

      Usuń
  4. Agnieszko, mam do Ciebie prośbę. Wstaw na blog widget Obserwatorzy (chętnie dodałabym Twojego bloga do obserwowanych, bo nie chcę by mi zaginął ;))

    OdpowiedzUsuń